Kolosse 4 : 1 – 6
Mangolu dibagasan holong dohot habisuhon
Tujuan dohot latar belakang ni Surat
Kolosse
Ia
surat ni apostel Paulus na mandapothon halak Kolosse on, digurithon do dohot
tujuan laho pahothon haporseaon. Ringkot situtu do panogunoguon di halak
Kristen na di Kolosse siala adong dapot angka poda na lipe di humaliang nasida.
Di bindu 2:8 didok, “Jaga ma hamu, so tung diago deba hamu marhitehite hata bisukbisuk dohot hata lensem na so
marimpola, hombar tu tonatona ni jolma, mangihuthon sisiasia ni hasiangan on,
ndada mangihuthon Kristus.” Hape na harmonis do nian parsaoran ni angka na
porsea disi jala denggan do pangulahonon ni haporseaonna (ida bindu 1 : 4 + 6
dohot ayat na sesuai). Dibahen i, asa unang sanga masuk angka ajaran na sala tu
haporseaonnasida, ditongos apostel Paulus ma surat on. Adong pigapiga topik na
gabe perhatian ni surat on, alai di turpuknta tung ondol do ngolu partangiangon
dohot dampak ni ngolu partangiangon i paulihon parsaoran.
Teologi ni turpuk
Teologi
umum ni surat Kolosse i ma credo
manang na pengakuan iman taringot tu hasurungan ni Kristus. Ibana do suman ni
Debata na so tarida i, na parjolo tubu sian nasa na tinompa (1:15); marhitehite
Ibana ditompa saluhutna na adong jala marhapatean tu Ibana do saluhutna (1:16);
Ibana do di jolo ni saluhutna, jala saluhutna i do hot di bagasan Ibana (1:17);
Ibana do ulu ni huria i (1:18). Dimulai surat on do mamaritahon hasurungan ni
Kristus, jala dipaujung dohot penegasan Ibana do ulu ni huria i. Dihangkam credo i do hadirion ni Kristus sahat tu
kehadiranNa (eksistensi) di tongatonga ni portibi on. Naeng dohononna sian i,
Kristus i do nampuna saluhut nasa na adong, Ibana do Raja, jala di huria i
Ibana do uluna. Alani, ngolu ni angka na porsea (huria i) ingkon do marojahan
tu karya ni Kristus, jala ndang boi masa sinkretisme,
i ma paham na padomudomuhon angka poda. Halak naung tinobus, jala naung mate
jala dipahehe rap dohot Kristus (ida 2:12), tama do mangolu di bagasan Ibana.
Tafsiran ni turpuk
Pertanggungjawaban
ni na porsea tu Debata
Ngolu
ni halak Kristen ingkon do dipertanggungjawabkan tu Debata, nang tuan ibana
nang hatoban pe. Tarlumobi di angka tuan, angka induk, ingkon do mangulahon na
tigor jala na tama maradophon angka anak somang (ayat 1). Tardok pe anak somang, manang na hamba di Alkitab, alai ro
di Tuhan Jesus do saluhutna i. Ndang boi dohonon ni angka induk, na milikna do
angka anak somang i gabe marlomolomo ni roha (sewenang-wenang). Ingkon
rajumanna do, na sahat pe ibana gabe induk di angka anak somangna, na sian
Debata do i, jala tong do Debata nampuna ngoluna dohot sude nasa na di ibana. Na
marlapatan, ibana pe anak somang do di Debata, Tuhanna. Alani, ingkon
patupaonna do na tigor jala na tama, ai i do peleanna tu Debata.
Relasi
ni na porsea tu Debata manontuhon relasina tu dongan jolma
Na
pajongjong hatigoran dohot mangulahon na tama, i do na targoar holong, tarlumobi
maradophon dongan na gumale. Tarida ma sian i hubungan (relasi) ni jolma tu
Debata marpanghorhon tu hubungan ni jolma tu donganna. Hubungan ni na porsea tu
Debata tarida do sian ngolu partangiangonna. Marhitehite na martangiang do jolma
i manjaga parsaoranna tu Debata, jala marhitehite partangiangon i Debata
mangontang jolma tu parsaoran tu DiriNa. Di bagasan parsaoran na denggan (jala
rosu) tu Debata boi do mangurupi na porsea i asa sai dungo haporseaonna, lumobi
ma na mangadopi angka ajaran palsu di humaliangna na sai mangula mangalaokhon
ajaran na pita na sian Tuhan Jesus.
Jala bagas
do makna na terkandung di hata “mauliate” di ayat 2 i. Molo nidok mauliate tu dongan, na patandahon
kesalingtergantungan do i jolma tu jolma na marsiurupan, relasi jolma tu
donganna. Na mandok mauliate sahalak, na patutoru dirina do i. Songon i molo
nidok mauliate tu Debata, na patutoru diri do i di adopanNa, na pasahathon diri
jala na so ganggu rohana dina manghaporseai pangaramotion ni Debata
(sihamauliatehononhon).
Sude
halak porlu martangiang jala masitangiangan
Sude do
halak, lumobi angka na porsea (disadari manang na so disadari),
mangharingkothon dukungan marhite tangiang sian donganna sahaporseaon. Songon i
nang apostel Paulus na mangido dukungan marhite tangiang sian angka na porsea
di Kolosse taringot tu panghobasionna (ayat
3-4). Ndada holan tu tangiangna sandiri apostel Paulus marpos ni roha, alai
di tangiang ni donganna pe pos do rohana ditangihon Debata, lumobi ma
pelayananna do dipangidohon ibana asa ditangiangkon. Jesus Kristus Anak ni
Debata, Ibana do Raja di saluhutna jala ro di Ibana do saluhut nasa na adong,
dibahen i ndang ganggu roha ni apostel Paulus, tangiang ni manang ise pe
ditangihon Tuhan Jesus do i, ala ruas ni Tuhan i do nang angka dongan na asing
na sahaporseaon. Lumobi ma muse denggan do barita ni angka na porsea na di
Kolosse manghangoluhon haporseaonna (ida bindu 1 : 4 + 6). Dibahen i, songon na
ginurithon di poin na di ginjang: relasi manang parsaoran tu Debata manontuhon
parsaoran tu dongan jolma.
Ngolu
partangiangon mangalehon habisuhon na paulihon karakter hakristenon
“Manongtong
ma hamu martangiang” didok di surat on. Manongtong (Alkitab: bertekunlah)
lapatanna ndang mansadi jala diulahon di bagasan angka tingki na taratur.
Manongtong martangiang (bertekun dalam doa) i do sasintongna na paulihon ngolu
partondion manang spiritualitas kristiani. Jala tau paulihon parsaoran na rosu
tu Debata do ngolu partangiangon dohot tangiang na dihangoluhon. Tung balga do
pasupasuna molo mian na porsea i di bagasan parsaoran na rosu tu Debata. Di
gombarhon do mansai uli panghorhon ni parsaoran sisongon i di Psalmen 51:8,
“Sintong ni roha di bagasan do tongon lomo ni rohaM, antong pabotohon ma
habisuhon tu bagasan rohangku” (Sesungguhnya, Engkau berkenan akan kebenaran
dalam batin, dan dengan diam-diam Engkau memberitahukan hikmat kepadaku). Di bagasan
parsaoran i, “dihusiphon” do habisuhon tu na porsea i. Habisuhon i ma na
mangisi gerak hidup ni na porsea, di bagasan parange (perilaku) nang hatana na
marimpola (na siniraan, bergaram dan tidak hambar/kosong) (ayat 5-6).
I do
dalanna dipodahon apostel Paulus asa marpantas ni roha dina marparange angka na
porsea i, lumobi maradophon halak na asing (di balian ni parpunguan ni halak
Kristen). Barita nauli do i tu portibi on, molo pantas marparange na porsea i,
jala ingkon pinataridahon do i di ganup “tingki.” Tingki dison lapatanna
peluang manang kesempatan, dibahen i ingkon tanggap do na porsea i di tingki
adong peluang manang kesempatan mamaritahon barita nauli marhite parange tu
halak na asing. Songon i nang di panghataion, ingkon sai tongtong lambok jala
marimpola. I do habisuhon.
Sipahusorhusoron
Di
Minggu paonomhon dung Trinitatis on, naeng idaonta jala sunggulanta muse
panandaon tu Kristus nampuna saluhut nasa na adong di portibi on. Marhitehite
Ibana do ditompa saluhut angka na tinompa (patudos tu pamuhaion ni Injil
Johannes di bindu 1 : 3 + 10). Molo naeng hita mangolu dibagasan holong dohot
habisuhon, taihuthon ma Jesus. Mangihuthon Jesus lapatanna mangolu di bagasan pangajaranNa.
Sian
bahan sermon on, tapahembang ma tu implikasina siulaon secara konkret di
tongatonga ni parsaoran di huria nang di tongatonga ni masyarakat. Di
kesempatan on binahen do sirenungkononta songon na tarsurat di toru on:
1. Boha do
pajongjong hatigoran (kejujuran) dohot mangulahon na tama maradophon dongan
jolma, lumobi tu na gumale. Boi do gotapon hak ni, isarana, na mangula tu iba
(anak somang), songon gaji rupani? Manang boi do patuhukon ulaon na lobi sian
gogo ni i? Songon i nang di tongatonga ni bagas, boi do marlomolomo
(sewenang-wenang) sahalak ama tu anggota keluargana?
2. Boha do
ngolu partangiangonta? Dungo do haporseaonta i, manang na modom do? Jala
taulahon do na masitangiangan i?
3. Boha do
pamangkeonta di tingki na pinasahat ni Debata tu hita, lumobi di angka peluang
dohot kesempatan patuduhon parbue ni haporseaon? Boha do parsaoranta di
tongatonga ni masyarakat? Adong do holong dohot habisuhon di ngolunta?
oooOOOOooo
pdt.mop/serm.ress.sosa/binanga2013
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
Apa yang kita tulis merupakan apa yang kita katakan. Apa yang kita katakan keluar dari hati. Silakan berkata-kata dengan hati, sopan dan santun.